Szanowni Państwo,
Drogie Elektorki, Drodzy Elektorzy,
jako kandydatka na funkcję rektora naszej wyjątkowej Uczelni, mam przyjemność przybliżyć Państwu moją propozycję rozwoju GUMed w nadchodzącej kadencji.
Przez ostatnie osiem lat pełniłam funkcję prorektora do spraw klinicznych. To w tym czasie notuje się największy rozwój nie tylko naszego kompleksu szpitalnego, ale również akademickich badań klinicznych. Od ponad 10 lat mam zaszczyt kierować pracą Zakładu Radiologii, będącego jedną z największych jednostek radiologicznych w Europie. Nasz zespół wykonuje kilkaset tysięcy badań rocznie i jednocześnie jest silny naukowo. W ocenie parametrycznej jednostek GUMed zajmuje miejsce w pierwszej 10, z najwyższą kategorią A.
Moją aktywność zawodową, obok obowiązków organizacyjnych i naukowych, wypełniają badania i konsultacje w ramach codziennej pracy klinicznej, a także prowadzenie ćwiczeń, seminariów i wykładów dla studentów oraz opieka nad doktorantami i SKN Interdyscyplinarne Zarządzanie Opieką Zdrowotną.
Wyrazem uznania dla moich dotychczasowych osiągnięć był jednogłośny wybór na zaszczytną funkcję prezesa Polskiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego, którą sprawuję jako druga kobieta w niemal 100-letniej historii PLTR.
DYDAKTYKA – jako mama dwóch synów, którzy niedawno ukończyli naukę, rozumiem doskonale problemy życia studenckiego. Są to potrzeby doraźne na tu i teraz, jak np. szafki na przechowywanie materiałów i rzeczy osobistych, szybkie i bez ograniczeń Wi-Fi czy bardziej przyjazny kampus. W dobie postępującej globalizacji, rosnącej konkurencji i zmian technologicznych, program edukacyjny dla kierunków medycznych powinien być nowoczesny, interdyscyplinarny oraz dostosowany do dynamiki rynku pracy.
Istnieje pilna potrzeba weryfikacji programów edukacyjnych, z położeniem nacisku na interdyscyplinarność, większe upraktycznienie i poszerzenie oferty zajęć symulacyjnych o wszystkie Wydziały. Konieczne są działania w obszarze realnej pomocy i nastawienia dydaktyki na przygotowanie do egzaminów LEK/LDEK, dalszego szkolenia kadr dydaktycznych i zaadoptowania przejrzystego systemu e-dydaktyki.
Studia powinny być wspaniałym okresem rozkwitu zainteresowań, nie tylko naukowych. Oczywiście Uczelnia powinna przygotować do wykonywania zawodu, ale również stwarzać warunki pozwalające odkrywać własny potencjał i rozwijać kompetencje także pozazawodowe. Wzorem najlepszych uczelni świata należy wspierać dotychczasową aktywność sportową i artystyczną, tworząc warunki do kontynuacji pozanaukowych zainteresowań.
Chcę wesprzeć system mentoringu, tak ważny w indywidualnym rozwoju, zwiększyć wsparcie stypendialne i grantowe, a także możliwości zatrudnienia studentów do pracy w charakterze asystenta lekarza, dydaktyka czy farmaceuty.
NAUKA – nasza społeczność ma ogromny potencjał, zapał i innowacyjne pomysły, jednak ich realizację niejednokrotnie utrudnia niewystarczające wsparcie projektowe i administracyjne. Udoskonalenia wymaga także pomoc statystyczna, metodologiczna i językowa od samego momentu zgłaszania idei badawczej, jak również mało elastyczne formy zatrudnienia.
Uczelnia powinna silniej niż dotychczas wspierać nauki podstawowe i ich translację na praktykę kliniczną oraz rozwijać badania interdyscyplinarne, łączące nauki medyczne z innymi dziedzinami.
Budując pozycję ekspercką naszej Uczelni, należy istotnie zwiększyć udział GUMed w projektach o zasięgu światowym oraz komercjalizujących wyniki badań, wykorzystując na szeroką skalę współpracę wieloośrodkową i międzynarodową.
Mam świadomość, że środki pochodzące z subwencji są niewystarczające do realizacji wszystkich ambitnych planów. Istotne jest, by podjąć trud zwiększenia wsparcia w pozyskiwaniu różnorodnych źródeł finansowania badań naukowych, szerszej działalności usługowej i komercyjnej oferty kształcenia.
KLINIKA – dzięki dobremu zarządzaniu nasze podmioty lecznicze (UCK, UCMMiT, UCS i CMR) są w dobrej kondycji finansowej i oferują wysoką jakość świadczeń. Jestem świadoma, że nadal są obszary wymagające usprawnienia. Jako lekarz praktyk znam bolączki codziennego życia klinicznego (np. przeciążenie pracą administracyjną), które wymagają pragmatycznego i skutecznego podejścia systemowego.
Moim nadrzędnym celem jest wspieranie dalszego rozwoju UCK, UCMMiT, UCS oraz CMR i działania na rzecz ułatwienia pracy personelu medycznego.
Za mojej kadencji prorektorskiej realizowane były duże inwestycje. To doświadczenie jest kluczowe w kontekście trwającej budowy nowej siedziby UCS oraz rozpoczynającej się inwestycji Centrum Medycyny Pediatrycznej czy planowanej budowy Centrum Medycyny Ambulatoryjnej, mieszczącej także Oddziały Jednego Dnia.
Nadal będę wspierać UCMMiT, aktywnie zabiegając o fundusze na rozszerzenie zakresu jego działalności i rozbudowę, jak również czynić starania o pozyskanie terenów rozwojowych pod inwestycje dla GUMed i UCK.
Szansą na realizację wielu kluczowych aktywności będzie skuteczne wykorzystanie funduszy Krajowego Planu Odbudowy.
ORGANIZACJA – w naszej społeczności akademickiej chcę odbudować poczucie wspólnoty, bezpieczeństwa i sprawczości. Uniwersytet jest przestrzenią, w której swobodnie wymieniamy myśli i poglądy w kulturze szacunku i podejmujemy decyzje o naszej przyszłości i kierunkach rozwoju.
Jednym z moich strategicznych celów jest utworzenie pierwszego partycypacyjnego Budżetu Obywatelskiego na projekty studenckie i pracownicze, dzięki którym każdy będzie miał realny wpływ na kształtowanie najbliższego otoczenia.
Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom pracowników, doktorantów i studentów, pragnę powołać wspierającą rozwój Uczelni i nauki Fundację GUMed oraz niezwykle potrzebne Centrum Wsparcia Psychologicznego.
Uniwersytet medyczny to jednostka wyjątkowa, a zarządzanie nią wymaga znajomości jej unikalnego charakteru. W moich działaniach kierować się będę zasadami szacunku, uczciwości oraz partnerstwa.
Doceniam ogromny potencjał i doświadczenie pracowników Uczelni. Uważam, że naszą uwagę powinniśmy koncentrować na profesjonalnych kadrach własnych, wzmacnianiu kompetencji pracowniczych, podniesieniu satysfakcji z wykonywanej pracy oraz aktywnym propagowaniu awansu wewnętrznego jako atrakcyjnej ścieżki rozwoju zawodowego.
KAMPUS PEŁEN ŻYCIA – wspólnie zdecydujemy, jak zagospodarować przestrzeń, by była sprzyjająca nie tylko dla nauki, pracy, ale i chwili relaksu. W tym celu będziemy dążyli m.in. do rozbudowy infrastruktury socjalnej, powstania nowych miejsc odpoczynku, punktów gastronomicznych, miejsc do podgrzania posiłku czy przygotowania ciepłego napoju. Istotne jest także bardziej dostępne i lepiej wykorzystane Centrum Sportu i wydłużenie godzin otwarcia Biblioteki Głównej.
Z doświadczenia wiem, jak ważne jest, by GUMed stał się uczelnią przyjazną rodzicom, z własnym przedszkolem, pokojami rodzinnymi, punktami karmienia czy przewijakami.
Niewątpliwie dalszej modernizacji i poszerzenia wymaga baza noclegowa naszego kampusu, konieczna jest także dyskusja o reaktywacji Klubu Medyk jako miejsca naszych wspólnych spotkań, a także aktywne współdziałanie z Miastem Gdańsk w celu poprawy dostępności miejsc parkingowych.
Dotychczas budowaliśmy głównie nowoczesną bazę kliniczną – dzisiaj musimy szczególnie zadbać o poszerzanie infrastruktury dydaktycznej i naukowej naszego Uniwersytetu.
Wierzę głęboko, że w tych niełatwych czasach siłą gwarantującą szybki postęp i rozwój Uczelni jest zaangażowanie, harmonia i jedność. Tylko dzięki współpracy i odpowiedzialnemu budowaniu zespołów możemy odnieść sukces, robiąc kolejny krok w bezpieczną przyszłość.
Mam nadzieję na osobiste spotkanie z każdym z Państwa. W przypadku pytań, konieczności wyjaśnień lub chęci rozmowy zapraszam do kontaktu osobistego, mailowego edyta.szurowska@gumed.edu.pl lub za pośrednictwem moich mediów społecznościowych.
Z wyrazami szacunku